fbpx
slider mask

Aktualności

Co nam dają warzywa i owoce?

09 lutego 2021

Spożywanie zalecanej dziennej dawki owoców i warzyw (lub nawet większej niż zalecana) ma bardzo korzystny wpływ na zdrowie ludzkie i dobre samopoczucie. To jednak wiedzą wszyscy. Jakie konkretnie są korzyści z jedzenia warzyw i owoców?

 

Przedstawiamy część raportu FAO dotyczącą pozytywnego wpływu warzyw i owoców na zdrowie i profilaktykę chorób. Poniższe fakty poparte są badaniami, do których w raporcie odnosi się Organizacja ds. Żywności i Rolnictwa.

 

Wzrost i rozwój

Owoce i warzywa bogate są w witaminę A, magnez, żelazo i kwas foliowy, które wzmacniają odporność, pomagają chronić się przed chorobami obecnie i w przyszłości (Xin 2016).

 

Dłuższe życie

Ludzie, którzy jedzą sporo warzyw i owoców, żyją dłużej niż osoby na innej diecie, czego dowodzą szeroko zakrojone badania przeprowadzone w 10 europejskich państwach (Leenders et al., 2013).

 

Wsparcie zdrowia psychicznego

Spożywanie 7-8 porcji warzyw i owoców dziennie (to więcej niż standardowa zalecana dawka co najmniej 5 porcji) związane jest ze zmniejszonym ryzykiem zachorowania na depresję i nerwicę lękową (Conner, 2017).

 

Silne serce

Błonnik i antyoksydanty zawarte w owocach i warzywach mogą zapobiegać chorobom związanym z układem krwionośnym, a więc znacznie przyczyniają się do zachowania zdrowego, silnego serca. (Wang, 2014, Collese 2017, Miller 2017, Aune 2017).

 

Obniżone ryzyko nowotworów

W 128 z 156 przeprowadzonych badań dietetycznych dowiedziono, że spożywanie owoców i warzyw zmniejsza ryzyko zachorowania na różne typy nowotworów: między innymi płuc, jelita grubego, piersi, szyjki macicy, przełyku, jamy ustnej, żołądka, pęcherza moczowego, trzustki oraz jajników (Boffeta 2010).

 

Obniżone ryzyko otyłości

Naukowcy zaobserwowali obniżoną ilość przypadków otyłości i nadwagi w grupach, które na co dzień spożywają odpowiednie ilości warzyw i owoców (Ledoux 2011, Schwingshackl 2015).

 

Mniejsze ryzyko cukrzycy

 

Systematyczne badania i metaanaliza dowiodły, iż spożycie większej ilości owoców i zielonych warzyw liściastych miało związek ze znacznym obniżeniem ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2. Na każde 0,2 porcji/dzień spożycia warzyw, odnotowano spadek ryzyka cukrzycy o 13% (Li 2014).

 

Ochrona jelit

 

Dieta bogata w owoce, warzywa i inne roślinne produkty spożywcze bogate w błonnik zwiększa różnorodność flory bakteryjnej jelit oraz przyczynia się do wzrostu liczby bakterii produkujących substancje antyzapalne, co wiąże się z lepszym metabolizmem. Zaobserwowano również, iż zwiększone spożycie owoców i warzyw obniżało ryzyko wystąpienia uchyłkowatości jelit oraz innych problemów jelitowych takich jak gazy, zaparcia oraz biegunka (Klimenko 2018, Maxner 2020).

 

Lepsza odporność

 

Odpowiednie dawki owoców i warzyw mogą zredukować siłę niektórych chorób zakaźnych. Pomimo iż nie chronią przed wirusami takimi jak COVID-19, powrót do zdrowia po chorobie przebiega sprawniej u osób stosujących dietę bogatą w owoce i warzywa (Chowdhury 2020).

 

 

 

Źródło: http://www.fao.org/3/cb2395en/CB2395EN.pdf

 

Sprawdź, jakie zalety posiada TraceON.

 

Producentem systemu TraceOn jest firma

Korsol Sp. z o.o.
ul. Wolności 94/314, 41-800 Zabrze

Kornel Grzywocz

W sprawie biznesowej
skontaktuj się ze mną.

Kornel Grzywocz

 +48 601 501 386
 kornel.grzywocz@korsol.pl

Anna Mańka

Chcesz wdrożyć produkt w swojej firmie?
Skontaktuj się ze mną.

Natalia Jakubiec

 +48 32 494 50 50
 natalia.jakubiec@korsol.pl